Boulderen is hartstikke leuk, maar wij vinden de afwisseling met routeklimmen nóg leuker. Deze keer zijn we in Nijmegen en bezoeken we Klimhal Stadsmuur. Deze klimhal bestaat al jarenlang, maar is in 2023 overgenomen en sindsdien verdergegaan onder een nieuwe naam.
Locatie en hal
Klimhal Stadsmuur ligt op slechts 10 minuten lopen van station Nijmegen Dukenburg. Kom je met de auto? Dan kun je voor de deur parkeren, al is het helaas betaald parkeren. Er is wel een oplossing om gratis te parkeren, maar dan moet je iets verder lopen.
Bij binnenkomst schrijven we onszelf in, omdat het de eerste keer is dat we hier routes klimmen. De hal bestaat uit twee delen. De bovenverdieping is 12 meter hoog en heeft maar liefst 20 auto-belays. Daar kom ik later nog op terug. De benedenverdieping is indrukwekkend: 21 meter hoog, met zelfs een klein dakje in het midden. Op een groot deel van de wanden kun je ook voorklimmen.
Tussen de twee etages bevinden zich de kleedkamers en een trainingsruimte. Deze trainingsruimte is uitgerust met een spraywall, een Tension Board en allerlei tools voor warming-up en krachttraining. Je merkt dat hier een hechte community is: op het prikbord hangen berichten om klimmaatjes te vinden.


Onze klimervaring
We starten beneden met makkelijke routes om op te warmen. Hier moet je zelf inbinden met een achtknoop. We kiezen routes op de rechte wand die nog niet helemaal naar de top gaan. Naarmate we warmer worden, zoeken we uitdagendere en langere routes uit.
Dat de hal al een tijd bestaat, merk je aan de grepen. Er zijn grepen die je tegenwoordig nauwelijks nog tegenkomt. Er is zeker geïnvesteerd in nieuwe grepen, maar deze vallen nog weg in de enorme collectie. De wanden zelf zijn rijkelijk voorzien van grote en kleine modules, wat zorgt voor een mooi en interessant 3D-effect.
Onder elke route hangt een duidelijk kaartje met de moeilijkheidsgraad, routenaam en bouwdatum. Sommige routes voelen glad aan, en dat is niet vreemd: sommige zijn meer dan een jaar oud. Hoewel het begrijpelijk is dat routes minder vaak worden vernieuwd dan in een boulderhal, vind ik persoonlijk een jaar wel erg lang.
Na de rechte wanden verleg ik mijn focus naar een meer overhangende wand. Hier voel ik pas echt hoe lang 21 meter klimmen kan zijn. De verzuring slaat toe en niet elke route lukt. Terug bij de rechte wand probeer ik nog een 7C en tot mijn eigen verbazing top ik deze in één keer!


Auto-belays
Een auto-belay is een apparaat dat je zekert zonder klimpartner. Voordat ik deze mag gebruiken, bekijk ik eerst een instructievideo. Goed dat hier extra aandacht voor is. Het principe is simpel: je klikt jezelf vast en begint met klimmen. Boven aangekomen, of als je valt, laat het apparaat je gecontroleerd zakken.
Wel belangrijk om te weten: als je valt, kun je niet verder proberen; je wordt direct naar beneden gebracht. Tijdens het klimmen voel je lichte ondersteuning van het systeem. Het voelt niet alsof je omhoog getrokken wordt, maar het verschil met normaal klimmen is wel merkbaar. Ik heb auto-belays eerder gezien, maar nog nooit zo veel naast elkaar én met routes tot en met 7B. Slim, zeker voor kinderfeestjes of als je zonder klimmaatje wilt klimmen.


Conclusie
Na ruim twee uur klimmen zijn de onderarmen volledig verzuurd en de energie op. Hoewel de grepen niet zo modern zijn als in de nieuwste klimhallen, biedt Klimhal Stadsmuur ontzettend veel. Wil je lekker meters maken, jezelf uitdagen en genieten van de hoogte? Dan is deze klimhal zeker een bezoek waard.